Hvordan skal jeg dog holde til dette luksusliv?, Mand sidder i skrædderstilling på gulv i tom lejlighed og drikker the. Gennem et stort vindue ses storbyens højhuse og befærdede veje., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Svin!, Vred mand i bil smider dåse i hovedet på dreng, der sidder i vejkanten. På bagsædet af bilen ses mange dåser. Manden råber ad drengen., Den originale tegning af drengen er erstattet af påklæbet tegning. Den eneste forskel på de to tegninger er det underlag, hvorpå drengen sidder. På originaltegningen er det græs, men på den endelige tegning grus., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi elsker dyrelivet., Familie med to børn går tur i park med bjerge af konservesdåser. Manden bærer på en skovturskurv, og drengen i familien har en fiskestang over skulderen., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi studerer restarationslivet., Storbymotiv. Fattige børn og voksne leder efter mad i skraldespande langs en gade. Et velhavende ægtepar med to børn spadserer ned ad gaden og betragter de fattige. Til venstre ses kat der jagter rotte., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Mor - Jeg har lært at lave vand., Anlæg på badestand renser vandet for olie inden det ledes videre. Anlægget har to taphaner til henholdsvis olie og vand. En lille dreng sidder foran vandhanen som drypper, han er begejstret. Bag anlægget står hans mor og undrer sig., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Desværre - mine herrer - krigen er slut., Grædende direktør stopper arbejdet på våbenfabrikken Pax, hvor fabriksmedarbejderne er ifærd med at bygge tanks., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
De kunne da godt have bygget huset først., Skilt med teksten "Lejligheder til leje" medfører lang kø foran trappe der skulle føre op til bygning. Der er ingen bygning for enden af trappen og folk falder derfor ned fra trappen. Fra gaden betragter to personer scenariet., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi udnytter havets rigdomme., Fra et krydstogtskib forsøger en mand at fiske i havet. Havet er fyldt op med olietønder, dåser, flasker og andet affald. Det eneste manden fanger, er et fiskeben., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
De skal jo alligevel samme vej., I en lufthavn læsses turister og missiler på samme fly. To ansatte kommenterer situationen., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Spis det ikke, det er vores eget produkt., Mænd ved et frokostbord. Én mand forsøger at smage på noget i et glas, men advares af lederen eller direktøren., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi sælger kun færdigpakkede rejser., Lufthavnsmotiv. Biler og familier i forskellige situationer bliver læsset på fly med to etager. Familierne og bilerne er pakket ind. Mand præsenterer konceptet for anden mand., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
- Min kunstsamling indeholder selv de skarpeste modsætninger!, To mænd kigger på malerier. Et maleri forestiller kruseduller, det hænger på en stribet væg. Et andet maleri forstiller striber, det hænger på en væg med kruseduller., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi har fuld kontrol over arbejdsløsheden., Lang kø af personer som går i ring på en stor plads omgivet af parkerede biler. Undervejs ledes personerne ind i en form for gang, der er snørklet. Fra en altan viser en mand konceptet frem., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Jeg synes ikke udsmykningsforslaget svarer til vor etiske livsholdning., Fire højhuse huser hvert deres ministerium, kun tre er synlige: Kulturministeriet, Finansministeriet og Socialministeriet. Foran bygningerne ses en kunstner der præsenterer et udsmykningsforslag, et skilt med teksten ”Brød til alle”, til en minister og en samling embedsmænd. Ministeren udtaler sig om værket., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Han begyndte at tænke., To generaler foran en hær. En soldat bliver suget op af i en kæmpe slange, da den ene general trykker på en knap. Han forklarer hvorfor., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi øger stadig produktionen, Bilfabrik med titlen Rollsvolwagen ved siden af fabrik, der trykker bilerne flade, hvorefter de smides i et hul. Direktøren for bilfabrikken er begejstret., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
- Tilbage til cellen, de har formeret sig som fluer!, En stor folkemænde er samlet uden for fængselsmurene. Inden for murene er en fængselsflugt igang. En fange ser folkemængden og fortryder flugten., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Skam jer, I der ingen evner har., Elever i en klasse forsøger at lægge to plus to sammen. Kun én elev klarer det, de øvrige sendes i skammekrogen af deres lærer., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Pas på - det er nok et par bagmænd., Vagabond og kunstner på gågade. To politibetjente bliver nervøse., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Hos os er der ingen støjplage., Familie med to børn og ældre mand med stok ruller hen ad gaden på en form for ethjulet stol., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Se hvor smukt vi værner om den gamle bydel!, Højhuse i storby bygget på stolper således, at de gamle bygninger kan bevares under højhusene. Foran højhusene ses bred vej med mange biler. Over vejen ses helikopter med to personer., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Og husk så – aldrig mere at tage ham ud i den friske luft!, Lille dreng indlagt på sygehus i storby. Drengen får ilt via maske. Lægen henvender sig til moderen og peger ud af vinduet på den travle storby med masser af biler, fabrikker og forurening heraf., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Kan du huske hvor godt mælk det smagte?, Familie ved middagsbordet. Familiemedlemmerne har drukket sig fulde i champagne, de to børn og moderen sover. Faderen åbner en endnu en flaske., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Du skal ikke være bange, det er kun de andre det går ud over., Gennem et flyvindue ses paddehattesky fra atombombe sprængning. En mor forsøger at trøste sin angste datter., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Det var lige hvad jeg drømte., Turister bevæger sig via gangbroer over en befærdet vej fra kæmpemæssige firkantede hoteller til en badestand. På badestranden soler folk sig på snorlige rækker, eller bader i havet. På promenaden underholder en folkemusiker. Overalt er der trængsel. Begejstret far udtaler sig om situationen., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Vi mangler desværre to i dag., To ledere, muligvis direktører, betragter trængslen i en meget stor kantine. På væggen ses et ur, klokken er næsten tolv. Det er tid til frokost., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Det er statens nye harmoniseringsapparat., Fabrik hvor ens mandlige kontormedarbejdere, alle med mappe under armen, presses til firkantede klodser og sendes til Bruxelles. Fabriksmedarbejder presenterer fabrikken., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
De skal jo ud i luften engang imellem., På fortovet i en travl storby mødes to kvinder, begge iført gasmasker grundet luftforurening. Den ene kvinde trækker en stor vogn, fyldt med grædende børn. Vognen er forseglet og koplet til en ilttank. Kvinden forklarer situationen., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
To rækker foran bygning, en til ”farvede” og en til ”hvide” personer, som teksten over de to indgange angiver. To små børn har imidlertid byttet plads og vinker til hinanden fra hver sin kø., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch
Det gør da ikke noget vi er 50 i klassen., Tumult og slåskampe i en skoleklasse. Læreren har hængt sig., Erik Ortvad tegnede samfundssatiriske tegninger, under pseudonymet Enrico, til forskellige europæiske blade i 1950'erne og efterfølgende til Politiken i 1970'erne., and Tusch