Beskrivelse: Detaljeret model af gymnastiksal, Med bla. ribber, gymnastikhest, måtter mm. Samt figurer af børn i bevægelse i salen og Hjemtaget af: Nationalmuseet - Nyere Tid
Beskrivelse: Genstanden består af to dele, Hertz's parabolreflektor (Retningesender) og Hertz's parabolreflektor (Modtager). De er begge opbygget med en træskive (parabelformet) i begge ender. På ydersiden er de to træstykker samlet med en zinkplade, der er sat fast med to trælister. Senderen er på bagsiden forsynet med to ledninger, der er forbundet til et indvendigt rør, der bag glas indeholder to stænger med en lille afstand imellem. Modtageren er på bagsiden forsynet med en træskinne, der holder to indre metalstænger, som hver er forbundet til ledninger. Datering: 1950 Størrelse: 37 cm høje, 29,5 cm brede og 17,5 til 25 cm dybe Producent: Synes hjemmefremstillet Uddybende oplysninger: Hertz's parabolreflektor i to dele, en modtager- og en retningssender-del stammer fra Dansk Skolemuseum, hvor genstandene havde museumsnummer DSM 50031 og 50032. Steno Museet har nyregistreret. Hertz fandt ud af, at elektriske svingninger, der dannes ved gnist udladning, forplanter sig gennem rummet som elektromagnetiske bølger, der bevæger sig med lysets hastighed og har lysets egenskaber. Højspænding fra et induktionsapparat skaber gnister mellem to messingkugler, hvilket medfører hurtige strømninger i senderens metaldele. Herved dannes der elektromagnetiske bølger, hvis bølgelængde bl.a. afhænger af metaldelenes størrelse. Hertz kunne også registrere elektromagnetiske bølger ved hjælp af en resonator med et gnistgab, hvor der registreres mikroskopiske gnister, når resonatoren rammes af elektromagnetiske bølger med passende styrke og bølgelængde. Denne viden udnyttede han til at lave en parabol, hvor "signalet" kunne forstærkes. I en parabol samles alle lysstråler, der kommer lodrette ind i parabolen, i brændpunktet. Alle lysstråler, der går ind i parabolen igennem brændpunktet, reflekteres lodret ud. Parabolens brændpunkt kan beregnes med formlerne: Hvor parablens ligning er: y=ax^2 + bx+c er brændpunktets koordinater: x={-b}/{2*a}, y=c-{b^2-1}/{4*a} Strålerne kan f.eks. være radiosignaler eller lys, og teknikken kendes nu blandt andet fra de almindelige parabolantenner. og Hjemtaget af: Steno Museum
Beskrivelse: Ehlins regneæske - 1902, Trææske med Ehlins regneæske. Tekst: Ehlins regneæske (1902). Æsker med terninger (1 000), plader (hundreder), søjler (tiere) og små terninger (enere). Talsystemet og de forskellige regningsarter kan anskueliggøres ved symbolerne anbringelse i låget og æsken. Kan også anvendes til indøvelse af decimalbrøk. og Hjemtaget af: DPU
Beskrivelse: Lærerproduceret undervisningsmateriale til brug for læse- og bogstavtræning 46 x 29 cm. Opbevares i samlingen af ansulesestavler i A. og Hjemtaget af: DPU
Beskrivelse: Sort undervisningstavle. Hængende bag lærer Andersen. Sandsynligvis fra en undervisningssituation., Hjemtaget af: Undervisningsministeriet og Generel note: Placeret i anskuelsestavler: A under 50.309
Beskrivelse: En Tellurium er en mekanisk model af Jorden, Månen og Solen. Med modellen kan man anskueliggøre døgnet og årstiderne samt Månens faser, Idet Månen kredser om Jorden, når denne sættes i bevægelse omkring Solen. og Hjemtaget af: Teknisk Museum
Beskrivelse: Samtalebilleder omhandlende daglig liv i hjemmet, Special-pædagogiks forlag 7400 Herning Lukket og Hjemtaget af: Nationalmuseet - Nyere Tid
Beskrivelse: Lærerproduceret undervisningsmateriale til brug for læse- og bogstavtræning 29 x 21,5 cm. Opbevares i samlingen af ansulesestavler i A. og Hjemtaget af: DPU
Beskrivelse: Lærerproduceret undervisningsmateriale til brug for læse- og bogstavtræning 46 x 29 cm. Opbevares i samlingen af ansulesestavler i A. og Hjemtaget af: DPU
Beskrivelse: Ordkort og Lottobrikker til per og lis 1, K. Gellert, C. C. Kragh-Müller, A. Villekjær Tegninger af Irgens Pagerman (Se vejledningen i arbejdsheftet) og Hjemtaget af: DPU
Beskrivelse: Anskuelsestableau, der forestiller et lille grønlandsk samfund. Lavet af Gottlieb Christensen, lærer og indehaver af Gammelholm Skole. Zoomet billede af: "Anskuelsestableau, af grønlandsk sandskal B" og Hjemtaget af: Nationalmuseet - Nyere Tid
Beskrivelse: 8 gipsafstøbninger af tandsæt, samt et af plastik. På fire af gipsafstøbningerne er ganen malet rød og huller i tænderne er malet brune. På to af gipsafstøbningerne og på fantomet står der, hvad de forestiller. Hhv. "Cariesangreb 13 år". "Cariesangreb 9 år" og "Tandfyldning på Fantom". På fantomets underside er der skrevet "R. Schroll". Fantomet kunne være elevarbejde fra Tandlægehøjskolen i København. Typen er tidligere end den man brugte ved oprettelsen af Tandlægehøjskolen i Aarhus i 1958, hvor tænderne skrues fast fra undersiden. På fantomet er der eksempler på forskellige typer fyldninger tilpasset type og placering af caries. Der er både guld- og sølvamalgamfyldninger. Gipsafstøbningerne og fantomet har formentlig været brugt til undervisning i tandpleje i skoleregi/på Dansk Skolemuseum. Omfanget af caries i gipsafstøbningerne viser, hvordan en almindelig barnemund kunne se ud i 1950erne og 1960erne, før man for alvor begyndte at bruge fluoridtandpasta og at være opmærksom på mundhygiejne og forebyggelse. Alle afstøbninger og fantom lå ved overdragelsen fra Dansk Skolemuseum i en museumskasse, hvor der på siden er skrevet "Tænder", ovenpå æsken står der "9 tandrækker af mennesker - gipsmodeller", samt "DSM. nr. 7.462". I æsken lå ved overdragelsen til Steno Museet også sedler skrevet med skråskrift med beskrivelse af afstøbningerne: "Tænder angrebet af caries" (2 stk.), "Tænder i uheldige stillinger" (2 stk) "De samme Tænder, efter at en Tandlæge har reguleret dem" (2 stk), "Et 9-årigt Barns Tænder angrebet af Caries" og "Afstøbning af et 13årigt Barns Tænder, der er angrebet af Caries (ormstukne)". Når gipsafstøbninger og beskrivelser sammenholdes er der ikke umiddelbart fuld overensstemmelse. Størrelse: 7 X 5 X 3 omtrentligt mål for én model. og Hjemtaget af: Sinatur, Skolemuseum i Nyborg