- Titel
- Tabel 39.
- Ressourcetype
- Anskuelsesbillede
- Oprindelsesdato
- 1818
- Emne
- Indbyrdes Undervisning
- Lokalitet
- Danmark (Trykkested)
- Id
- ANSK_29001-035.tif
- Accessionsnummer
- 29001-039
- Opstilling
- A
- Kommentar
- Serie: Regnetabeller.
- Beskrivelse: Regnetabeller: Tabel 39. Sort tryk på papir påklæbet pap. Billedernes indhold: 1-11: Enkeltcifre 12-22: Forskellige talstørrelser 23-32: Addition 33-42: Subtraktion 43-63: Multiplikation 64-84: Division 85-88: Addition 89-92: Subtraktion 93-102: Multiplikation 103-112: Division 113-114: Mål og vægt 115-129: Regning med mål og vægt
- Seriebeskrivelse: Både forside og bagside indeholder en regnetabel. Forsiderne har næsten udelukkende ulige tabelnumre. Den trykte tekst på begge sider: Indbyrdes Undervisning. Regneskole. Klgt. Stentryk. A: dir. Lit. af Ervald. De ulige tabelnumre er desuden påstemplet: Dansk Skolemuseum. Gammel Kongevej 15. Kjøbenhavn V. Endvidere er tabellerne 97-98 samt 101-120 påført andet trykkested: Lit. af Cathola. Samlingen omfatter mus.nr. 29.001. Ikke komplet, idet tabellerne 21, 22, 23, 24, 91, 92 mangler. Dog findes 21, 24, 91 i fotokopi. Oprindeligt bestod samlingen af ialt 120 tabeller. Der er kopier på fotografisk papir af tabellerne 2, 3, 9, 16, 18, 21, 24 + 24, 35, 39, 61, 73, 81, 85, 91, 97, 109, 117 + 117. Datering: Ifølge Salmonens oplysninger (bd.XII, s. 264) blomstrede "Indbyrdes Undervisning" i årene 1818-1830erne. Tabellerne må således stamme fra denne periode. De er, ifølge påstemplingen, kommet museet i hænde i årene 1887-1894.
- Generel note: Den 05.04.18 er orginaltavlerne ikke at finde i A. 63 og 64 er ikke digitaliserede, men har varianter i A. I kartotekskortes originaltekst omtales almindelige fotokopier (opklæbet på pap) af tabellerne 28, 29, 30, 39, 40, 75, 100, 105, 106, 111, 112, 117, 119, 120 som ejheller er at finde.
- Relateret
- Skolehistorie
- Dimension
- 3232 x 5614 (pixels)
- Ophavsret
- Materialet er fri af ophavsret
- Indgår i
- Hjem/Billeder/Samlinger/Skolehistorie/Anskuelsestavler/Indbyrdes undervisning