Den første Dansktoppen

Uge 36, 1968, Dansktoppen

Forfatter: Henrik Smith-Sivertsen

At man finder Michael Bundesen på den allerførste Dansktop hitliste, der gik i luften september 1968, kommer nok bag på de fleste. Men også dengang ukendte Bjørn og Okay, som senere blev indbegrebet af dansktop, var med fra starten. Flere sangere fik således deres første reelle gennembrud takket være Dansktoppen DRs nye hitliste initiativ. Shu-Bi-Dua’s Michael Bundesen var med i trioen Quacks, og Bjørn og  Okay sneg sig ind på nr 12 med "Du og jeg". Danmarks Radio lancerede Dansktoppen som et nyt hitlisteprogram udelukkende forbeholdt dansksprogede sang. Formålet var at stimulere den danske populærmusikproduktion. Det lykkedes til fulde, og såvel velkendte som nye navne fik stor gavn af programmet.

Søndag den 1. september 1968 klokken 9.05 kunne man for første gang høre den allerede kendte programvært Jørn Hjorting byde velkommen til Dansktoppen. Dette nye program var en dansksproget hitliste med sange, som et panel af lyttere skulle stemme om. Der blev spillet 15 sange, og ugen efter blev de ti sange, som havde fået flest stemmer, spillet i programmet i omvendt rækkefølge.

Formålet med programmet var klart defineret: Man ønskede at stimulere den dansksprogede populærmusik efter nogle år, hvor produktionen, med Hjortings formulering, havde været nede i en bølgedal. Selvom der siden Keld & Donkeys’ gennembrud med Ved landsbyens gadekær i 1966 havde været en del dansksproget musik på hitlisterne, var disse stadig domineret af engelsksprogede sange, og det ville man altså nu gøre noget ved.

 

Den første liste

Den første egentlige liste var klar søndag den 8. september. Resultatet af den første afstemning blandt de 300 udvalgte lyttere, som magten var blevet placeret hos, var blevet som følger:

Placering

Titel

Kunstner

1

Vi ska' gå hånd i hånd

Keld Heick

2

Hun er seksten år ida'

Grethe Ingmann

3

Lille sommerfugl

Bjørn Tidmand

4

Boink

Quacks

5

Gid du var i Skanderborg

Dorthe Kollo

6

En sommerblomst

Johnny Reimar

7

Master Jack

Ann Tholsted

8

Kom kom kom

Anette

9

Du og jeg

Bjørn & Okay

10

Lykken er

Blue Boys

Ikke placeret

Tre Små Ord

Sys Gregers

Ikke placeret

Sig mig dit navn

Sten Nilsson

Ikke placeret

Kære

Gustav Winckler

Ikke placeret

Gem Din Lykke Til I morgen

Ann-Louise Hanson

Ikke placeret

Smil så smiler verden igen

Poul Bundgaard

Øverst lå altså Keld Heick med Vi ska' gå hånd i hånd. Ret beset har det nok ikke været den store overraskelse, at denne sang klarede sig godt, for den havde allerede ligget godt til på Top 20 i lang tid. Det samme gjaldt Bjørn Tidmands Lille sommerfugl, som senere samme dag indtog førstepladsen på salgslisten for niende uge i træk.
Læs mere om Lille sommerfugl her.

Til gengæld var resten af sangene på Dansktoppen nye i dansk hitlistesammenhæng. Hvad kunstnerne angår, var der tale om en god blanding af velkendte og nye navne.

 

Comeback til Grethe Ingmann

Udover Heick og Tidmand havde også Dorthe (Kollo) og Johnny Reimar allerede været på hitlisten i 1968 og klarede sig hver for sig fint på dette tidspunkt. Til gengæld var det meget længe siden, man for alvor havde hørt noget til Grethe Ingmann og Blue Boys. For sidstnævntes vedkommende ændrede Dansktoppen ikke voldsomt ved situationen i første omgang, for deres Lykken er var kun med denne ene uge. Herefter måtte de vente helt frem til 1972 på næste placering på Dansktoppen, hvor de til gengæld hittede stort med sangen om at stamme fra Døllefjelde-musse.

Grethe Ingmann fik derimod lidt af et comeback med Hun er seksten år ida’. Den røg nemlig op på førstepladsen i uge 37, og selvom det kun blev til fem uger på Dansktoppen, solgte sangen så godt, at den også fik seks uger på Top 20. De følgende år var Ingmann hyppig gæst på Dansktoppen og nåede blandt andet et par uger på førstepladsen i 1970 med Sol sol kom igen.

De sidste fire navne på Dansktoppen var mere eller mindre ukendte for de fleste.

 

Nye folknavne

Quacks, som lå helt oppe på fjerdepladsen, var en folkgruppe bestående af Bent Sten, Kirtsten Granau og den senere forsanger i Shu-Bi-Dua, Michael Bundesen, som altså var at finde på Dansktoppen allerede fem år, før han for alvor blev landskendt.

Quacks havde tidligere i 1968 udgivet en LP med engelsksprogede sange, men var i efteråret skiftet til dansk og dermed kvalificerede til at blive testet til Dansktoppen. De fik efterfølgende to andre sange på Dansktoppen, men ingen af deres tre bidrag bed sig for alvor fast. Boink fik kun en enkelt uge mere på listen og dermed to uger i alt. Det var en mere end såvel Solskin ombord, som opnåede en ottendeplads i uge 43 samme år, som Bang, som lige akkurat klarede skærene i enkelt uge i efteråret 1969.

Med andre ord blev Quacks ikke just fast inventar på Dansktoppen trods deres fine placering på den første liste, og det samme gjaldt Ann Tholsted, som kun fik en enkelt uge med Master Jack. Hun var ligeledes rekrutteret på folkscenen, og selvom folk og protestsang var ret populært på dette tidspunkt, var det åbenbart ikke helt det, der passede til Dansktoppens lyttere. Det gjorde de to sidste debutanter i hitlistesammenhæng til gengæld.

 

Anette, som hed Bente

Anette, som faktisk var døbt Bente, havde ganske vist en del år og flere pladeindspilninger på bagen, men det var først efter Dansktoppens indførelse, at hun for alvor blev et kendt navn. At Bente hed Anette på pladerne, skyldtes det pudsige forhold, at hun på et tidspunkt skulle vikariere for en anden sangerinde ved navn Anette. Hendes navn stod allerede trykt på plakaterne. Efterfølgende holdt hun for nemheds skyld fast ved Anette. Da der senere kom en konkurrerende Anette på markedet, valgte hun og pladeselskabet at supplere med efternavnet Blegvad.

Kom kom kom  fik kun en enkelt uge på Dansktoppen, men Anette/Bente fik efterfølgende en del sange på Dansktoppen. Helt til tops kom hun dog aldrig. Tættest på kom hun i 1969 med sangen Texas' Bedste Sexy Sælger Af Cowboy Tøj, som nåede andenpladsen. Til gengæld bør sangen nok kandidere kraftigt til førstepladsen, når det gælder alle tiders mest tåbelige dansktoptekster. Selvom Anette fik en del sange placeret, kom hun dog ret beset aldrig til at tilhøre toppen af Dansktoppen. Det gjorde den sidste hitlistedebutant til gengæld i høj grad.

 

Bjørn & Okay – det nye Keld & The Donkeys

Bjørn & Okay, som lå på niendepladsen med Du og jeg, var et helt ukendt orkester. De havde skabt sig et stort navn på Thistedegnen, men Okay Kvartetten, som de hed på dette tidspunkt, var primært et liveorkester, som spillede op til dans. De havde godt nok allerede indspillet et par singler hos Jacks Beat Records i Nykøbing Mors, men de solgte kun i lokalområdet.

Med Du og jeg startede et dansktopeventyr, som stadig ikke er slut. Sangen blev liggende på Dansktoppen indtil slutningen af december, hvor den blev afløst af deres næste udspil Det var dig, der stjal mit hjerte Marian, og herefter gik det slag i slag. Da der kunne gøres status efter lukningen af Dansktoppen i 1977, havde Bjørn & Okay ligget flest gange på listen af alle.

Orkestret var tidligere på året blevet opdaget af Johnny Reimar, som var på jagt efter et danseorkester, som kunne konkurrere med Keld & The Donkeys. Dels manglede han et orkester med netop den profil til Dansktoppens åbning, og dels havde han atter fået adgang til det Sven-Ingvars-repertoire, som var gledet ham af hænde to år tidligere. Sven-Ingvars var nemlig tilbage på samme selskab som Reimar, og med Keld & The Donkeys pladesalg in mente forstår man godt, at Reimar ville forsøge at skabe et dansk svar på det svenske orkester på samme måde som Per Sørensen på EMI havde gjort (se artiklen om ”Ved landsbyens gadekær”). Det fandt han i den grad i Okay Kvartetten, som efter et lille navneskifte, igen inspireret af Keld & The Donkeys, blev til Bjørn & Okay.

 

En rigtig Sven-Ingvarsfan

Forsangeren Bjørn Hansen var tilflytter fra København, og med sig havde han bragt en stor viden om og forkærlighed for svensk populærmusik i almindelighed og Sven-Ingvars i særdeleshed. Han havde som så mange andre i Østdanmark lyttet til svensk radio i første halvdelen af 1960’erne, og selv efter flytningen til Thy fulgte han med, så godt han kunne.

Han oversatte oven i købet selv flere af Sven-Ingvars sange til dansk og brugte dem, når der skulle spilles til dans. En enkelt af disse sange blev sågar indspillet på plade. Hans version af Sven-Ingvars’ Önskebrunnen måtte dog trækkes tilbage, fordi han ikke haft styr på den rettighedsmæssige side af sagen. Han vidste ganske enkelt ikke, at dette var nødvendigt. Idéen var dog god nok, for han kom selv til at indspille den igen, dog med tekst af Thøger Olesen. Den var blandt andet med på Bjørn & Okays første LP Pigen med hårbåndet, som i det hele taget var kraftigt domineret af sange fra Sven-Ingvars’ repertoire.

At Bjørn & Okays repertoire og stil var svenskinspireret, var meget repræsentativt for Dansktoppen i det hele taget. Ikke alene var selve konceptet hentet i Sverige, hvor man havde haft en lignende liste siden 1962 i Svensktoppen, det samme var de fleste af sangene.

 

Made in Sweden

Kompositionsmæssigt var der godt nok kun en enkelt svensk sang på den første Dansktoppen: nærmere bestemt Bjørn & Okays Du og jeg. Hvis man udvider perspektivet til at indbefatte sange, der allerede havde ligget på Svenstoppen, steg andelen en del.

Af de 10 sange, der gik ind på Dansktoppen i uge 36, gjaldt dette nemlig tre sange, og i alle tre tilfælde var den danske tekst i praksis en oversættelse af den svenske udgave af en udenlandsk sang.

Hvis man starter fra toppen, var Vi ska' gå hånd i hånd en oversættelse af vi skal gå hand i hand, som Gunnar Wiklund havde haft stor succes med på Svensktoppen tidligere på året. Selvom sangen oprindeligt var tysk, er der næppe nogen tvivl om, hvilken version Keld Heick havde haft ved hånden, da han selv skrev den danske tekst. Dunja Du, som den tyske original hed, havde nemlig ikke ret meget med ægteskab at gøre.

Også Grethe Ingmanns dansksprogede udgave af Neil Sedakas Happy Birthday Sweet Sixteen var blevet til på baggrund af en svensk version. Hon är sexton år i dag med Flamingo Kvintetten lå sågar på den aktuelle liste i Sverige på dette tidspunkt. Derimod var Boink for længst gledet ud. Den var i det hele taget ikke noget stort hit for Lill Lindfors, men den nåede altså trods alt at blive skibet videre til Danmark. Heller ikke denne tekst havde meget at gøre med originalen, som i dette tilfælde var brasiliansk.

 

Mere svensk

Hvis man inddrager de fem sange, som var blevet sorteret fra, havde hele 7 sange ligget på Svensktoppen tidligere på året. Dette gjaldt således for Sys Gregers og hendes Tre små ord, Sten Nilssons Sig mig dit navn, Gustav Wincklers Kære og Gem din lykke til i morgen med Ann-Louise Hanson. Den sidste bobler, der ikke nåede Dansktoppen var Poul Bundgaards Smil så smiler verden igen, som oprindeligt var italiensk.

Som det ses var der oven i købet svensk besøg blandt kunstnerne. Sten Nilsson og Ann-Louise Hanson var nemlig blevet sat til at indspille danske versioner af egne sange. Selvom de hver for sig gjorde et hæderligt forsøg med at finde sprogtonen, var det åbenbart ikke godt nok, og begge kunstnere valgte da også at lade det blive ved det ene forsøg.

 

Tysk, amerikansk og lidt dansk

De sidste seks sange på den første Dansktoppen var ligeligt fordelt på to amerikanske, to tyske og to danske kompositioner. Lille Sommerfugl var som bekendt en dansk revyvise fra 20’erne, og En sommerblomst, som Johnny Reimar selv havde skrevet sammen med Bertrand Bech, var derfor den eneste danske nykomposition. At der var hele to danskkomponerede sange på listen var lettere misvisende, for der var efterfølgende ofte langt mellem de danske bidrag på Dansktoppen, og der kom til at gå over halvandet år inden en dansk sang for første gang lå på førstepladsen i skikkelse af Bjørn Tidmands Mini midi maxi girl. Ret beset skal man helt frem til John Mogensen og Der er noget galt i Danmark, før man for alvor fik en dansk sangskriver, som kunne hamle op med de udenlandske melodier.

Dorthe Kollo gav den danske version af Wärst Du Doch In Düsselforf Geblieben, som hun selv havde lanceret på originalsproget, mens det oprindeligt havde været norske Wenche Myhre, som havde indsunget det tyske forlæg til Kom kom kom.

De to resterende melodier var som nævnt amerikanske. Master Jack havde været et mindre hit på de amerikanske hitlister for Four Jacks and a Jill tidligere på året. Lykken er, som meget passende hed Happiness Is på engelsk, var blevet indspillet af blandt andre Ray Conniff Singers og Count Basie og blev derudover brugt i Radiserne-musicalen You're a Good Man, Charlie Brown(1967). I begge tilfælde var der dog ikke tale om aktuelle verdenshits, og det var gældende for de fleste amerikanske sange, der fandt vej til Dansktoppen de følgende år. De har ganske enkelt været for dyre og besværlige at erhverve sig rettigheder til.

 

Sådan var Dansktoppen

Som bekendt blev Dansktoppen en stor lyttersucces. Der var dog også mange, der bestemt ikke kunne lide programmet, og de utilfredse fik faktisk held med at lukke det igen allerede efter godt et halvt år.

Dansktoppen genopstod dog atter i september 1969 og kørte herefter uafbrudt frem til 1977, hvor man endeligt sendte det i graven. Helt bugt med Dansktoppen fik man dog aldrig, for musikken levede videre ad andre kanaler, og med tiden blev dansktop til et genrebegreb.

Flere af de sange, der lå på den første Dansktoppen, hører i dag til de mest kendte og elskede (eller hadede) dansktopklassikere, og når man kigger ned over navnene på de kunstnere, der medvirkede, er der generelt tale om store profiler på dansktopscenen. Og så skal man ikke glemme Michael Bundesen, som altså også var med fra starten som medlem i Quacks.

Og ja, der kom gang i produktionen, men en stor del af penge røg videre til Sverige. Dermed var Dansktoppen reelt set med til at gøre afstanden mellem den danske og svenske musikindustri endnu større. Det kan man læse meget mere om i mange af de andre artikler på dette site.

----------------

Se denne og de andre Dansktoppen-lister herdanskehitlister.dk, hvor man også finder en del statistik.