Proud Mary – Creedence Clearwater Revival

Uge 13, 1969, Top Ti, #8

Forfatter: Henrik Smith-Sivertsen

Søndag den 30. marts 1969 entrede den amerikanske gruppe Creedence Clearwater Revival (CCR) for første gang en dansk hitliste, da de gik ind på syvendepladsen på Top 10 med Proud Mary. I første omgang blev det kun til en enkelt uge, men det var bestemt ikke det sidste, man hørte til hverken CCR eller Proud Mary på Top 10. Da året var gået, havde CCR stort set sat sig på denne liste og Proud Mary været placeret i hele tre forskellige versioner. Begge dele hang nøje sammen med hitlistens format.

 

Top ti

Top 10, som i oktober 1972 blev omdøbt til Tipparaden, var en stemmebaseret radiohitliste, som blev sendt i Danmarks Radios regi fra slutningen af februar 1969 til udgangen af marts 1977. Selve listen havde blot en måned på bagen, da CCR kiggede forbi for første gang. Historien bag Top 10 er lidt pudsig. Siden august 1966 havde Danmarks Radio bragt en ugentlig Top 20 over de mest solgte singler og EP’er. Det ophørte fra søndag den 16. februar 1969, hvor den sidste Top 20 blev præsenteret på P3. I stedet ville man fremover bringe tre forskellige hitlister. 

Den ene, Dansktoppen, som udelukkende var forbeholdt dansksproget musik, havde med stor succes kørt siden 1. september 1968. I løbet af kort tid blev salgsbaserede Top 20 udsat for en sand tæppebombning af sange fra Dansktoppen. Dette var ikke nødvendigvis et problem i sig selv, men programindholdet begyndte i høj grad at ligne hinanden.

Søndag den 12. Januar kunne man således genhøre hele ni af de ti placerede sange, der var blevet spillet i Dansktoppen om formiddagen, da Jørgen Mylius senere på dagen præsenterede ugens Top 20. På toppen af begge lister lå Arrivederci Franz og Birthe Kjær.  Derudover var der yderligere tre sange, som tidligere havde ligget på Dansktoppen, med på salgslisten. Ob-la-di, Ob-la-da  lå ovenikøbet på Top 20 på såvel dansk som engelsk, og da de fleste dansktopsange var danske udgaver af udenlandske sange, kunne man godt forvente en del lignede sammenfald i fremtiden. Da også børnesangen Skorstensfejeren gik en tur havde fundet vej til Top 20 i uge 2 1969, var i alt 13 af de 20 sange på denne liste dansksprogede. Til sammenligning havde der kun været fire dansksprogede sange på Top 20 i den uge, hvor Dansktoppen blev lanceret.

I februar 1969 tog man en drastisk beslutning og nedlagde Top 20. I stedet præsenteredes to nye hitlister. I fin tråd med LP’ens stigende betydning var den ene, LP Top 10, udelukkende forbeholdt dette format. Det første af disse programmer blev sendt lørdag den 15. februar, og dermed dagen inden den sidste den Top 20 i denne omgang kom ud til lytterne. Ugen efter kunne de i stedet åbne op for Top 10. I det første program præsenteredes 20 numre, hvoraf en lytterjury på 300 personer skulle stemme de ti ind på næste uges liste.

Top 10 var en omvendt Dansktoppen forstået således, at det eneste krav var, at der IKKE blev sunget på dansk. I praksis blev listen totalt domineret af engelsksproget musik, men der var faktisk to tyske numre blandt de 20, der blev testet til det første program. Ingen af disse nåede dog ind på Top 10, og man skulle helt frem til uge 35, før der blev sunget på andet end engelsk. At der så i højere grad blev stønnet end sunget, da Jane Birkin & Serge Gainsbourgs fransksprogede Je t'aime moi non plus for en stund brød den engelsksprogede totaldominans på Top 10, siger noget om, at der virkelig skulle noget exceptionelt til for at trænge igennem den engelske mur.

Top 10 blev derfor hurtigt Danskstoppens engelsksprogede modstykke og fik en trofast lytterskare, som spændte fulgte med i, hvordan deres favoritsange klarede sig. For en dels vedkommende blev der også stemt, og selvom CCR’s første ophold på listen blev meget kort, var der åbenbart et stort potentielt publikum for gruppens musik. Fra de blev testet næste gang i uge 25 i 1969, skulle der nemlig gå godt halvandet år, inden man ikke kunne finde CCR på en Top 10-liste.

 

Creedence Clearwater Revival over alle.

CCR, som bestod af Doug Clifford, Stu Cook og brødrene Tom og John Fogerty, debuterede på plade i 1968 med en selvbetitlet LP. Såvel LP’en som et par singler med numre fra denne fik moderat succes, men det store gennembrud kom først med deres anden LP, som udkom i januar 1969. På den plade lå Proud Mary, som også blev udsendt på single samme måned. Sangen, som var skrevet af John Fogerty, fandt hurtigt vej til først de amerikanske hitlister og bevægede sig efterfølgende ud i resten af verdenen. I Danmark var man faktisk ret tidligt ude, for med testningen til Top 10 i uge 12 1969 var man eksempelvis to måneder forud for de engelske hitlister, hvor sangen først kom med i slutningen af maj. I Norge skulle man helt frem til midten af juli. Også på den salgsbaserede singlehitliste, som B.T. havde bragt siden april som erstatning for DR’s Top 20, skulle man ind i juli for at finde sangen, og meget tyder på, at Danmarks Radio, og nærmere bestemt Top 10-værten Jørgen Mylius, ganske enkelt har været en postgang for tidligt ude med at præsentere Proud Mary og CCR for danskerne.

Af Top 10-listerne fremgår det tydeligt, at man generelt har været særdeles langt fremme i skoene med hensyn til nyudgivelser fra udlandet, og meget tyder på, at den ualmindeligt hitlisteinteresserede Mylius løbende har nærstuderet Billboard Magazine og købt pladerne hjem direkte fra USA. I dette tilfælde ser det i hvert fald ud til, at rygtet om CCR og Proud Mary ikke rigtigt var nået til Danmark endnu. Det blev der rådet bod på senere på året.

Da Jørgen Mylius i midten af juni 1969 testede næste udspil fra CCR, Bad Moon Rising, var lytterne anderledes positivt stemt, for sangen bed sig godt og grundigt fast på Top 10, hvor den blev hængende resten af året. Den nåede, inklusive testningen, at blive spillet i programmet hele 31 gange. Dette giver sangen en andenplads på listen over de numre, der lå længst tid på Top 10 i hele listens levetid. Her er den kun overgået med to uger af en anden CCR-sang, Up Around The Bend, som lå på Top 10 i hele 33 uger i 1970.

Da sidstnævnte sang gled ud af Top 10 ved årsskiftet 1970/71, havde CCR været repræsenteret i samtlige Top 10-programmer siden uge 26 i 1969 og ejede stort set listen i den periode med 133 enkeltplaceringer fordelt på otte sange. Selvom de ikke helt kunne holde kadencen i 1971 og 1972, var de stadig godt repræsenteret på Top 10. Deres dominans på en dansk hitliste var dog åbenbart ikke nok til at holde sammen på gruppen, som gik i opløsning i 1972.

At Proud Mary nok var blevet skudt af for tidligt på Top 10 og kun fik en enkelt uge på listen betød bestemt ikke, at det dermed var slut for sangen i denne sammenhæng. Den vendte nemlig tilbage hele to gange i 1969.

Proud Mary keep on burning

I uge 25 kunne man således igen finde den på listen, hvor den indtog ottendepladsen. I denne omgang var det dog ikke CCR, men derimod den amerikanske soul og R&B-sanger Solomon Burke, der lagde navn og stemme til. Igen var der nok blevet skelet en del til bevægelserne på hitlisterne i Billboard Magazine, for her lå Burkes version af Proud Mary placeret på flere hitlister i USA. Ej heller Burke kunne dog overbevise lytterne om, at sangen burde blive fast inventar på Top 10, for selvom det med i alt tre uger på listen gik noget bedre denne gang, var der igen tale om et kort ophold. Tredje gang var op mod jul, hvor en helt tredje version af sangen fik to uger på listens tiende- og sidsteplads. Denne gang var det soulgruppen The Checkmates Feat. Sonny Charles, der gav deres bud på sangen, som efterhånden var ved at glide fra sit hvide ophav til sort soul. Også denne gang er der muligvis blevet skelet til de internationale hitlister, for The Checkmates’ version af sangen lå på den engelske hitliste på netop dette tidspunkt. At The Checkmates’ version i den grad bærer den legendariske producer Phil Spectors signatur, hans karakteristiske wall of sound-tapet, peger frem mod sangens videre skæbne.

I 1971 udkom en ny version af sangen med R&B-ægteparret Ike & Tina Turner. De havde i 1966 været tilknyttet Spectors pladeselskab, hvilket resulterede i LP’en River Deep, Mountain High og klassikeren med samme titel. Samarbejdet, som i praksis ikke indbefattede Ike Turner, var vellykket, men en enlig svale. Ike & Tina Turner bevægede sig hurtigt tilbage i et mere rendyrket og enkelt R&B-udtryk end Spectors kæmpe orkesterværker. De næste store hits lod dog vente på sig og det var faktisk først med netop Proud Mary, at det for alvor lykkedes at hitte med samme sang samtidigt i såvel USA som England og en række andre lande. Dog ikke i Danmark. Sangen nåede hverken Top 10 eller B.T.’s. I tilfældet Top 10 var det måske også for meget af det gode at give sangen chancen for fjerde gang.

And rolling, rolling, rolling on the river

Proud Mary’s noget spegede liv på Top 10 er et kuriøst eksempel på, at nogle sange får vidt forskellige liv. I dette tilfælde gik det ret stærkt, for allerede i 1969 blev sangen indspillet i ganske mange forskellige udgaver udover CCR’s egen. Et af de stærkeste spor blev udstukket af Solomon Burke. Hans udgave, som blev indspillet og udsendt få måneder efter originalen, er ret interessant, fordi han i praksis ændrede sangens betydning ved at indplacere den i en særlig kontekst i den fortale, som indleder hans version af sangen:

"I know a lot of you folks would like to know, what the old Proud Mary is all about. Well, I like to tell you about it. She’s nothing but a big old boat. You see, my forefathers used to ride the bottoms of her, as stokers, cooks and waiters. And I made a vow that when I grew up, I’d take a ride on the old Proud Mary, and if You’ll let me, I’d like to sing about it".

Proud Mary, som altså var blevet udgivet for første gang tidligere samme år, er hos Burke blevet til ”the old Proud Mary”. Ifølge ham handler sangen om et gammelt skib, hvor hans forfædre knoklede for de hvide. Med disse ord får sangen en helt anden betydning med henvisningen til undertrykkelsen af den afroamerikanske befolkning og Burkes løfte om at tage en tur på båden som passager som symbol på sin ligeværdighed med de hvide.

Det er muligt, at der har eksisteret en sådan båd, men i udgangspunktet er det ren fiktion. Proud Mary var nemlig oprindeligt en vaskekone i en af flere sange, som John Fogerty forenede i det, der blev til den velkendte sang om skibet med samme navn. Under alle omstændigheder viste sangen sig at være ganske egnet til R&B, og den har haft et langt og godt liv i denne tradition. Hvis man lytter til de fire nævnte versioner af Proud Mary i kronologisk rækkefølge, er det nemlig tydeligt, at Ike & Tina Turner i langt højere grad peger tilbage til såvel Solomon Burke som ikke mindst The Checkmates end til CCR og deres oprindelige udgave af sangen. Sangen fik med andre ord hurtigt et liv i R&B/soul-spor, hvor den efterhånden kom til at lyde som noget, der altid havde hørt til på Billboards R&B-hitlister. Noget tyder dog på, at det ikke lykkedes Solomon Burke at overbevise alle om sangens "rette" kontekst.

I sommeren 1969 dukkede sangen op på de amerikanske country-lister. Countrysangen Anthony Armstrong Jones havde nemlig også indspillet den i 1969, og på samme måde, som det skete med sangens R&B-liv, blev den hurtigt en fast del af countryrepertoiret og er siden blevet indspillet i talrige countryudgaver. Med andre ord startede sangen sit liv hos et amerikansk rockorkester og levede videre i dette spor samtidigt med, at den også fik et selvstændigt liv i såvel R&B som country-traditionerne.

At sangen tidligt havde flere liv i de forskellige genrer, har ganske givet været medvirkende til, at den er blevet indspillet i endog ganske mange versioner gennem tiden. Der eksister sågar to dansksprogede versioner af sangen. Den første, som blev indspillet af Birgit Lystager i 1975, er endnu et kuriosum med titlen Sauna. Sandsynligvis inspireret af Shu-Bi-Dua og Bamses Venner, som på dette tidspunkt havde gjort undersættelser af udenlandske tekster til noget nær en hverdagspraksis i den danske populærmusikverden, havde tekstforfatteren Viggo Happel undersat "rolling on the river" til "Roland, hvor det river" og ladet resten af teksten styre af dette noget fortænkte eksempel på denne leg. To år senere  fulgte Rock Nalle trop med Mary af Svendborg, som i følge refrænet dampede ud af havnen.

Listen over kunstnere, der har indspillet Proud Mary, er alenlang og tæller foruden de allerede nævnte blandt andre Elvis Presley, Neil Sedaka, James Last, The Shadows og senest sangerne fra tv-serien Glee. At sidstnævntes indspilning af sangen lå en enkelt uge på den engelske Top 100-liste illustrerer fint, at det skib, John Fogerty satte i floden i slutningen af 1960’erne, så langt fra er nået i havn. Big wheels keep on turning. Proud Mary keep on burning. Rolling, rolling, rolling on the river.

----------------

Den pågældende Top 10-liste fra 1969 kan ses herdanskehitlister.dk.