Brydningstid, Andreas Brantelid og Bach

Musik fra en omvæltende epoke, der sjældent omtales

Caspar EricDanmarks internationale topsolist Andreas Brantelid. Foto: Mario Taramides

Aftenens koncert stiller skarpt på den bevægelse fra barok til klassik, der strækker sig over en længere årrække i 1700-tallet og karakteriseres som en ”brydningstid”. Den repræsenteres først og fremmest af Johann Sebastian Bachs højt begavede sønner – utvivlsomt topnavne i musikkens historie, hvis ikke deres far i den grad skyggede for dem.

Carl Philipp Emanuel Bach
”Vi har kun én Bach som er helt original og særegen”, skrev en kritiker i 1774. Men ikke om Johann Sebastian, for på det tidspunkt var hans musik stort set lagt på hylden. Ordene gjaldt hans næstældste søn, Carl Philipp Emanuel, ofte blot kaldt Emanuel. Mere end nogen anden ligner han et missing link mellem barok og klassik. Han blev toneangivende for idéen om den "rene følelse", en musik, der frem for alt skulle "røre hjertet". I årene efter sin fars død i 1750 skrev Carl Philip Emanuel tre cellokoncerter, der siden ville blive milepæle i den tidlige udvikling af instrumentets udtryksmuligheder.

Wilhelm Friedemann Bach
Bachs ældste søn, Wilhelm Friedemann, fik ry som en vanskelig, nærtagende og noget aparte personlighed, og som selvforsørgende lærer og komponist fik han et svært liv, der ikke blev nemmere af tiltagende alkoholproblemer. Men hans tidlige Sinfonia i F-dur fra årene i Dresden, komponeret omkring 1740, er det perfekte eksempel på musik fra en ”brydningstid”: De finurlige påhit og skæve brud i harmonik og tempo savner sidestykke i samtiden og må have forundret hans publikum. 

Papa Haydn
Når man omtaler Joseph Haydn som "papa Haydn", kan det måske lyde nedladende, men han er og bliver den store faderfigur i musikhistorien. Hos ham begynder historien om den moderne koncertsalsmusik. I begyndelsen af 1760'erne skrev Haydn en C-dur-cellokoncert, men i næsten præcist 200 år var den anset for bortkommet. I 1961 dukkede et manuskript dog op, og koncerten blev hurtigt standardrepertoire for cellosolisterne. På denne aften er den i hænderne på

Danmarks internationale topsolist Andreas Brantelid, akkompagneret af Danmarks specialist-ensemble, Concerto Copenhagen. 

Lørdag d. 26. september 2020 kl. 16 Dronningesalen 

Program
Georg P. Telemann            Ouverture i F-dur (i uddrag)
Carl P. E. Bach                    Cellokoncert i A-dur
Wilhelm F. Bach                 Sinfonia i F-dur, “Dissonant”
Joseph Haydn                    Cello-koncert i C-dur 

Medvirkende: Andreas Brantelid, cello
Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen

Præsentation: Henrik Engelbrecht

Praktisk info vedr. corona:
Det Kgl. Bibliotek følger nøje med i myndighedernes anbefalinger ang. tiltag mod spredning af COVID-19.