Fauré Kvartetten

Mahler, Brahms og Fauré i Den Sorte Diamant, bl.a. det eneste bevarerede kammer-musikværk fra førstnævntes hånd

Monty Alexander Studio

At spille kammermusik i dag stiller større krav til alsidighed i repertoiret end for blot få årtier tilbage, og dette skaber rum for udforskende ensembler som Fauré Kvartetten. Dirk Mommertz (klaver), Erika Geldsetzer (violin), Sascha Frömbling (bratsch) og Konstantin Heidrich (cello) folder kvartettens muligheder ud og opdager bestandigt nyt uden for genrens kernerepertoire, som det f.eks. er dokumenteret på indspilningerne af ”lomme-symfonier” i samarbejde med Leipzig Radio Symfoni Orkester. Kvartetten er visionær i sin tilgang og højt værdsat for eksperimenter og opdagelser; det være sig koncerter med NDR Big Band, samarbejde med Rufus Wainwright eller engagementer på utraditionelle steder som f.eks. Berghain i Berling eller Le Poisson Rouge i New York.

Fauré Kvartetten blev dannet i 1995, mens medlemmerne alle studerede. I 2006 blev ensemblet opdaget af Deutsche Grammophon, og den efterfølgende kontrakt løftede kvartetten op i den klassiske musiks Champions League. På Deutsche Grammophon har Fauré Kvartetten udgivet et kernerepertoire, men også pladen Popsongs, hvor musikken er skrevet af bl.a. A-ha, Peter Gabriel og Steely Dan. Alle de usædvanlige sidespring ser kun ud til at have tilført kernerepertoiret endnu mere dybde og energi, og derfor fik ensemblet måske dette skudsmål med af Harald Eggebrecht fra Süddeutsche Zeitung: “Fauré Quartetten er et de bedste ensembler, man i dag kan få at høre”.

I Dronningesalen spiller de Gustav Mahler, der er mest kendt for sine orkesterværker, men som også skrev kammermusik som ung. Dog valgte Mahler tilsyneladende senere i sin karriere at ødelægge og destruere mange af sine kammermusikværker, og Klaverkvartet i a-mol er derfor det eneste værk, man kender til, der har overlevet. Dernæst følger ensemblets signaturværk, Gabriel Faurés Klaverkvartet nr. 1. Værket er skrevet i en periode, hvor Faurés forlovede netop have brudt forbindelsen, hvilket havde efterladt ham i dyb følelsesmæssig mismod. Noget man tydeligt kan høre i musikken. Og efter pausen fremføres Johannes Brahms’ Klaverkvartet i gmol, et værk, der modtog blandet kritik af venner og anmeldere, men som op gennem det 20. århundrede oplevede en stigende popularitet i takt med, at publikum fik øjnene op for, at netop Brahms måske var indbegrebet af romantikkens kammermusik.

Program:
Gustav Mahler: Klaverkvartet i a-mol
Gabriel Fauré: Klaverkvartet nr. 1 op. 15
Pause
Johannes Brahms: Klaverkvartet i g-mol nr. 1 op. 25

Medvirkende:
Erika Geldsetzer, violin
Sascha Frömbling, bratsch
Konstantin Heidrich, cello
Dirk Mommertz, klaver

Tirsdag d. 25. februar – Dronningesalen kl. 20

KØB BILLET